مملكة اكبر الشيخة السوسية ام صلاح 00212694973737

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مملكة اكبرالشيخة السوسية ام صلاح الروحاني-منتدى- إبطال- السحر-طريقة- الجلب- المحبة -جن ابطال السحر- والعين- روحانيات- جلب- الحبيب - تهييج- مخطوطات -علاج -روحاني -كشف - مجانا- تسخير- علاج- خواتم روحانية-جلب الحبيب في 4 ساعة 00212694973737

السر الاعظم للحياه

الشيخة السوسية
    Admin

المساهمات : 1454

السر الاعظم للحياه Empty السر الاعظم للحياه

مُساهمة  الشيخة السوسية الخميس سبتمبر 22, 2016 4:56 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

"ولو ان قراءن سيرت به الجبال اوقطعت به الارض او كلم به الموتى بل لله الامر جميعا"

"قل أنى نهيت أنا اعبد الذين تدعون من دون الله. قل لا اتبع أهوائكم قد ضللت إذن وما أنا من المهتدين. قل أنى على بينه من ربى وكذبتم به ما عندي ما تستعجلون به إن الحكم إلا لله يقص الحق وهو خير الفاصلين قل لو إن عنديما تستعجلون به لقضى الأمر والله اعلم بالظالمين
    وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها إلا هو و يعلم ما فى البر والبحر لا تسقط من ورقه إلا يعلمها ولا حبه في ظلمات الأرض ولا رطب ولا يابس
    إلا في كتاب مبين"

"رب قد اتيتى من الملك وعلمتنى من تاويل الاحاديث فاطر السموات الارض انت ولى فى الدنيا والاخره توفنى مسلما والحقنى بالصالحين "

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى جميع المرسلين وعلى اله و صحابه و أولياءه المؤمنين ومن تبعه بعدد كل معلوم لديك

اما بعد
    منذ وقت ليس بالقليل اتابع الموقع الشيق وانا اجل واحترم جدا شيخنا الجليل واعز الله شانه
    ولكن حان الان ان اشارك قد تكون المشاركه هى الاولى ولكن احسب انها ستفيد الكثرين اسال الله ان يستفاد منها كل الاخوه واسال الله الدعوه على ظاهر الغيب لى ولوالدى بالرحمه

سر الحياه
    اعلم ان الحياه له سر اذا عرفته طابت حياتك ونلت رغائبك وفوزت فوزا عظيما دنيا واخره
    السر ليس الكلام المعتاد مثل صلى واذكر و الى اخره فالعباده قطعا تقربك من الله ولاكن ليست العامل الوحيد ويجب ان تعرف ان السر رهيب وفعال جدا ولا بخور ولا عذايم ولاجن ولا طلاسم ولا خلوه ولااستعانه باحد الا الله ولا تؤثر اطلاقا على العقيده بل على العكس ستشعر بشعور جميل جدا بعد معرفه السر والسر لايمكن سرده فى جمله وانما تدركه من السطور والادراك شىء والمعرفه شيء المهم الادراك اكرر الادراك وساحاول التبسيط للابعد الحدود حتىتدرك السر

اعلم ان لم يذق جنه الدنيا لن يذق جنه الاخره
    1- لماذا انا فقير ؟ ولماذا هو غنى

لاحظ ان الغنى والفقر ليس بالضروره دليل على الايمان يعنى الفقراء كلهم مش فى الجنه والعكس صحيح بل المؤمن الغنى افضل للاسلام والمسلمين
    الفقر ابتلاء والغنى ابتلاء
    ولكن كل الفقراء ابتلاهم بالفقر
    صعب القاعده موجوده ولاكن لمن للاشخاص معينه
    اذن انا فقير ليه؟؟؟؟؟؟؟
    انا سامع واحد بيقول ياخى ربنا عايز كده والتانى بيقول لا اله الا الله دى حكمه ربنا بلاش انت شكلك ملحد
    اود ان اقول ان الملحد والمجادل يدور فى حلاقه مفرغه لن يصل لشىء لانه يسال للتعجيز لا لبيان الاعجاز بمعنى ان ايمانا المسبق باللله ورسوله يجعلنا نتدبر افعال الله لا ان نسلم لان المعرفه الدائمه هى دليل على القصور التام اذا قراءت القراءان بصيغه التدبر سترى العجب العجاب شريط ان تدبر وانت على يقين بان الاعجاز موجود وبعدها يهديك اللله للحكمه ويزيد التجلى والعظمه تعال عما يصفون
    مثال : ورد عن النبى انه عندما يبداء فى الطعام يقول بسم الله فقط
    مش بسم الله الرحمن الرحيم
    مره كنت قاعد باكل مع واحد من الاخوه السنين ونحسبهم على خير وقلت بسم الله الرحمن الرحيم
    قال لى دى بدعه يابنى قول بسم الله زى النبى
    قلتلو هومين يعنى الرحمن الرحيم مش ربنا
    قالى بس النبى قال كده قول زى وخلاص انت احسن منه يعنى قلت ليه ؟
    قال لا اله الا الله انت مالك مش كل حاجه لازم تعرف ليه
    لاشك ان العقل لايجب ان يتدخل فى كل شىء ولا شك ان الرسول يعلم تماما ان بسم الله افضل بسم الله الرحمن الرحيم ولاشك ان هناك حكمه ولاكن هل اثتاثرها الله فى علمه؟؟؟؟؟؟
    عارف اقعدت افكر ازاى بسم الله احسن من بسم الله الرحمن الرحيم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وقما قلت انا متاكد ان فيه حكمه جليله لا بصيغه التكذيب
    وهالنى ما ادركته
    لاحظ ان الرحمن الرحيم اسم من اسماء الله ولاكن يجب ان تقول اسم الله فى موضعه الرحمن الرحيم ملهاش دعوه بلطعام
    دى يبقى جهل بالله ازاى تقول الرحمن الرحيم على الاكل يعنى ينفع تقوال الواحد الاحد لالالالالالالالالالالالالالالالا
    صدق رسول الله
    هذا المثل ضربته لكم واعلم انه بعيد عن السر عشان محدش يقول الاسماء الحسنى هى السر لا شك ان اسماء الله لها القدره الجليله ولاكن برده مش ده السر
    2- اذن لما ذا يحدث يحدث انا فقير وغيرى غنى وانا فشلت وغيرى وووووووووو قس كل الامور
    تانى سامع واحد لا الله الا الله يابنى ربنا عايز كده
    كلام جميل طب ليه عايز كده تدبر ليه
    مثال :
    لو عديت على نهر وانت عطشان جدا تلهث وطلبت كوب ماء قام مديلك قطره
    انت شعورك ايه؟؟؟؟؟
    ايه ده دا..........................
    طب هو لو كان ادانى الكوبايه يعنى النهر خلاص
    فما بالك بالله وملكه الذى لاينفد
    والله لو علمت السر لترى العظمه والتجلى ياللله
    اصبرانا اكيد حقولك السر بس لازم تفهم وحده وحده
    وهذه هى المشاركه الاولى لى والحلقه الاولى من سر الحياه وساذكر لكم تباعا على ثلاث حلقات السر حتى يتثنى الادراك وقبل الختام تدبر الحدثين واحد قدسى والثانى لرسولنا الكريم

قال الله فى حدثه القدسى
    انى لاجدنى استحى ان ارد عبدا رفع يده بالدعاء ويقول يارب فتقول الملائكه يا رب ليس اهل للمغفره
    فيقول الله ولكنى اهل للمغفره

ذهب اعرابى لرسول الله وقال يارسول الله من يحاسب الناس يوم القيامه
    قال الرسول : الله
    فقال الاعرابى بنفسه
    فقال الرسول : بنفسه
    فابتسم الاعرابى : فقال له الرسول علام تبتسم فقال الاعرابى
    ان الكريم اذا قدر عفى واذا عصى غفر
    فابتسم الرسول وقال فقه الاعرابى

نقطه اخيره
    عارفين اصف بن بريخيا
    اصف هوالعبد اللى جاب العرش فى رمشه عين
    لاحظ العفريت قال اتك به قبل ان تقوم من مكانك ومعنها يعنى مش تقوم وتقعد لا قبل ما ينتهى المجلس وتقوم والله اعلم كان حيقوم امتى
    والعفريت كلمه لا تطلق الا على امهر واعلم اهل الجن زى عالم عندنا
    شايف الجن والانسان
    فى ناس قالوا ان اصف جاب العرش باسم الله العظيم
    وناس قالوا بالخاتم الفلانى والعزيمه لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالا
    ياناس افلا تعقلون
    هو اصف يلحق يحرك لسانه حتى ده رمشه عين
    طب جابو ازاى
    بالسر ؟

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 6:11 pm